Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Шаситата във Ф1

Go down

Шаситата във Ф1 Empty Шаситата във Ф1

Писане by Гост Сря Апр 09, 2008 4:49 pm

Статията е много интересна,заслужава си да я прочетете. =)

Шасита тип "туба" - в тях си затворен отвсякъде

Шасито е основната структура в колата - тази част от нея, за която са закрепени двигателят и окачването, и в която сяда пилотът.Често наричат шаситата "лодки",защото приличат на такива,преди да се закрепят останалите части на колата към тях.
Създадени от въглеродни нишки,шаситата трябва да бъдат здрави,за да издържат повтарящите се натоварвания от прилепящата сила от над 2000 кг. (силата,която притиска колата към пътя,в резултат на преминаващия над последната въздух).Те тежат само около 30 кг.Ако шаситата не са достатъчно твърди,колата няма да може да предава аеродинамичната сила на гумите.Твърдостта в комбинация с малкото тегло - две противоречащи си изисквания - са най-важното за създаването на едно добро шаси.
Шаситата се произвеждат от наслагване на листове от въглеродни нишки чрез свързващ агент в необходимата форма на леярски модел.Получената структура след това се "пече" в автоклав (представете си голяма пещ).Може да си помислите,че един пилот от Формула 1 не би поверил живота си на нещо,което е направено по-скоро като торта,отколкото като кола.Едно разбираемо съображение, но няма да сте прави.Този материал предлага много повече защита при силен удар,отколкото алуминия,от който бяха произвеждани колито във Формула 1 по-рано.
Анализът на напреженията показва на инженерите точно къде трябва да бъде подсилено шасито.Така се добавят още слоеве на определени места,като например местата за монтиране на окачването.Получаването на нужната твърдост е изключително трудно,когато цялата структура трябва да има един голям отвор за поместване на пилота и друга за резервоара за гориво.
Техническият регламент изисква шасито да има плосък под (ограничавайки аеродинамичната прилепяща сила).Определени са и минимални размери за кокпита и резервоара (което се определя от това колко обиколки трябва да направи колата на пистите,на които има най-голям разход на гориво).При тезип ограничения шасито трябва да бъде колкото се може по-компактно,за да се намали челната му повърхност и следователно-съпротивлението на въздуха.

Създаване на шаси тип "туба" за Формула 1

Навремето проектантите на шасита и двигатели се обединиха около обща спецификация и разположение на шасито,и бяха направени триизмерни компютърни чертежи (CAD).Тези начални данни от чертежите се вкарват в софтуер за компютърно производство (CAM).Преди да се конструира въглеродната "туба",съществува огледални леярски форми,образци,формиращи модел.Тези парчета предлагат на допълнителна машинна обработка за получаване на необходимите форми под управлението на CAD-CAM системата.
Отделните парчета,събрани в едно,формират празно шаси за Формула 1 заедно с носовата част.Всичко това се обработва със скенер за сваляне на размери, които се сравняват с информацията от оригиналните чертежи за точност.Сухите листове от въглеродни нишки се полагат на модела.С тях се импрегнира гума,която се разлага и свързва под налягането и температурата на автоклав,придавайки нужната форма на цялата конструкция.Отворите и вдлъбнатините на шасито се формират от части,които са точно копие на точките на монтиране на окачването и двигателя.
След завършване на образците по тях се отлагат въглеродните нишки, но по много по-сложен начин от създаването на модела.Една техника, наречена анализ на крайните напрежения, показва къда биха били най-големите напрежения на структурата и затова на определени места се полагат допълнителни листове.
Множеството слоеве означава няколко обработки в автоклав преди окончателната обработка при високо налягане и температура за около 2,5 часа.Крайният резултат е шаси,тежащо 30 кг.

Гост
Гост


Върнете се в началото Go down

Шаситата във Ф1 Empty абе???

Писане by Гост Сря Апр 09, 2008 6:12 pm

ееееееееееееее брао най накрая един човек да се подири малко да намери информация за техниката евала анче

Гост
Гост


Върнете се в началото Go down

Шаситата във Ф1 Empty Re: Шаситата във Ф1

Писане by Гост Нед Апр 13, 2008 2:52 pm

Хах,мерси,от една наистина добра книга за Ф1 е и реших,че ще си струва да препиша тази част тук. ;)

Гост
Гост


Върнете се в началото Go down

Шаситата във Ф1 Empty абе???

Писане by Гост Нед Апр 20, 2008 7:49 pm

абе анче понеже немоа да те намера у скайпа били ми пратила още снимки на болида Smile

Гост
Гост


Върнете се в началото Go down

Шаситата във Ф1 Empty Re: Шаситата във Ф1

Писане by Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото


 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите