Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Скоростни кутии

2 posters

Go down

Скоростни кутии Empty Скоростни кутии

Писане by lewstherin Съб Юни 28, 2008 2:19 pm

От 2007 година насам всички отбори използват скоростна кутия тип Seamless shift - тоест плавно, неусетно, светкавично превключване. Как работи?
Скоростната кутия е секвенциална, или подредена, което означава че има два вала (един първичен, той се задвижва от двигателя и един вторичен, като първичния движи вторичния а той предава усилието на диференциала който движи колелата) на които са подредени предавките една след друга. Между всяка двoйка предавки (да речем първа и втора, защото една предавка представлява две зъбчатки, едната на първичния, а другата на вторичния вал) има устройство, което на английски се нарична sliding dog. На бг как да го преведа, ами нз. Част, която се плъзга между всяка зъбчатка (плъзга се напред или назад) и я зацепва, посредством специфично изрязани зъби на sliding dog-а и съответстващи отвори от вътрешната страна на зъбчатката. Тук обикновено само единия вал има sliding-dogs и просто когато някоя предавка не е избрана, зъбчатката на единия вал просто не е зацепена към самия вал и се върти свободно около него. Тоест sliding dog има 3 позиции - предишна предавка, свободна (когато не зацепва нито едната и това се случва при избор на следващата двойка предавки) и следваща предавка.

Скоростни кутии Ssam4.th

А как работи Seamless shift? Четете внимателно, ако искате да научите нещо, такава информация няма да намерите лесно. Надявам се да го схванете, ще се постарая да го обясня, ако после не схващате нещо питайте в нов пост. Та...




При тази кутия всеки sliding dog се състои от 2 части, все едно има 2 sliding dog-а, които са зацепени помежду си постоянно. Идеяата е да може да се променя дължината на така новополучения sliding dog. Защо е нужно? За да може да се зацепят 2 предавки едновременно. Ще кажете как така, те ще се отрошат веднага, понеже се въртят с различни обороти. Ето я тайната на тази скоростна кутия. Двете части са захванати помежду си с пружина, тя ги държи заедно и така когато е избрана една предавка, другата не е зацепена, пружината държи втората част на sliding-dog-a прибрана. Когато дойде време за превключване, механизъм премества втората част на sliding dog-a към следващата предавка и я зацепва. 2 предавки едновременно зацепени! Причината, първата част да не се прибере заедно със втората (нали все пак мевду тях има пружина, която да ги придърва заедно), е чистото триене между зъбчатката и първата част, причинено от натиска на силата на мотора. При тази кутия не се отнема от газта на мотора и той продължава да притиска зъбчатката а тя първата част на sliding-dog-a. В момента в който се зацепи следващата предавка, та понеже се върти по-бързо от предишната и съответно завърта целия sliding dog първата предавка се освобождава, защото въпреки натиска на мотора, следващата предавка се върти по-бързо и първата част на sliding-dog-a започва да изпреварва предишната предавка. За милисекунди тя е свободна, преди нейните зъби да са се зацепили от другата си страна със леглата на предишната предавка. Тези мили секунди са достатъчни на пружината да прибере първата част към втората преди да се е строшила кутията. Така е зацепена следващата предавка. Съединител не се използва. Много е трудно да се уцелят точните параметри на всеки механизъм, тъй като е невероятно тънка работа да се постигне толкова точно изчислено изпълнение на превключването. Затова и кутиите са проблемни.

!!! Имайте в предвид, че точния механизъм на кутиите е прецизно пазена тайна и тяхното устройство може би се различава малко от гореописаното но принципа е този. Точните параметри на зацепващите механизми са отборна тайна и не се обявяват. Тове което ви написах е просто за да схванете идеята и принципа на действие на кутията. Една такава скоростна кутия е толкова сложно за изпълнение устройство, всеки от инжинерите трябва да немри начин да се пребори със всички действащи инерционни сили, вибрации, странични ускорения и т.н.

Предимствата на тази кутия са много големи. Не просто времето за кеото се превключва е намалено много. Основното предимство е, е не трябва да се отнема от газта на мотора и той непрестанно работи за ускоренито на болида. Пести се около 0,3 - 0,4 секудни на обиколка, което за Ф1 е страшно много.

Това е крайно крайно опростено описание на работа на скоростната кутия. Ф1 е топ-тек спортта на планетата и да се направи описание в няколко постта просто е невъзможно.

Прилагам и едно клипче. Изчакаите рекламата в началото, след това можете да видите работата на кутията на Ферари http://mediacenter.gazzetta.it/MediaCenter/action/player?idCanale=Motori&filtro=Tutti&pagina=11&passo=7&uuid=3fde25aa-e1d0-11db-a304-0003ba99c667&navName=2&provenienza=REDAZIONE
lewstherin
lewstherin
ФИА- Комисар
ФИА- Комисар

Брой мнения : 315
Age : 36
Местожителство : Пловдив
Любим отбор : Scuderia Ferrari Marlboro
Registration date : 03.03.2008

http://www.lewstherin.my32.net

Върнете се в началото Go down

Скоростни кутии Empty Re: Скоростни кутии

Писане by just alonso Нед Юни 29, 2008 4:40 pm

поздравления темата,много интересна статия,не е трудно за схващане,много добре е обяснено Yes
just alonso
just alonso
Тест Пилот 2 - Роман Грожан
Тест Пилот 2 - Роман Грожан

Брой мнения : 124
Age : 32
Местожителство : Стара Загора
Любим отбор : renault
Registration date : 26.03.2008

Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото


 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите