Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Как работят дамперите?

Go down

Как работят дамперите? Empty Как работят дамперите?

Писане by lewstherin Вто Апр 22, 2008 11:17 pm

Болида в Ф1 е някакъв компромис между механичния грип, и аеродинамичния.....менахичния най - вече е този за който вина имат окачването, настройките по него, твърдоста му, и другите настройки на шасито, а за аеро грипа се ргижат спойлерите най - вече.....за най - добър мех. грип болида се нуждае от възможно най - меко окачване, аеро грипа изисква то да е колкото се може по твърдо, за да се снижи максимално дъното на болида до земята(все пак има една граница за всеки болид където е оптимума за макс работа на дифузьора и не е желателно тя да се прекрачва с сваляне или качване на височината) но пък ако окачването е меко за мех грип, то аерото ще го "натиска" към земята и дъното ще трие по земята и дифузьора ще бачка кофти. Баланса е по - средата.
Една от функциите на дамперите е да подобрява грипа на предницата при спиране, или за да съм по - точен при една определена част от него. Окачването по принцип винаги се прави малко по твърдо на повечето писти, и това обикновенно е за сметка на мех грип, и тия дампери са точно за неговото подобряване. Когато болида преминава през неравности, контактната площ на гумата с асфалта се променя с голяма честота, и това основно разваля мех. грип. Тежеста която се намира в дампера намаля тази честота в по малки граници, тъй като тя отива надолу при качването на предницата на бурдюр да речем, и така отскачането се "омекотява", и съответно контактната площ гума - асф е по кратко време нарушена.
По време на спиране и завой натоварванията на контактната площ са различни - от 350 - 450 кг. Колкото е по голямо то, толкова сцеплението е повече. Друга основна функция на дампера е да подобри сцеплението по време на завоя - един особенно неприятен и малко забележим за обикновенното око е следния момент - пилота спира за един средно бърз да речем завой, и логично предните гуми изпитват механично и аеро сцепление, тъй като при спиране голяма част от тежеста на болида е напред, върху предното крило се оказва натикс и сцеплението е добро.....но в един определен момент скороста намаля, основната тежест на болида се пренася в голяма степен повече на външната в завоя гума и изведнъж механичното и аеро сцепление намалят с по голяма бързина, и предницата става нестабилна, а това в началото или средата на завоя е особенно неприятно. Този момент понякога е непредвидим, избягването или намаляването на ефекта от него е грижа на дампера - той оказва механичен натиск точно тогава когато е нужно. Отделен е въпроса че настройването му е безкрайно деликатен въпрос.
lewstherin
lewstherin
ФИА- Комисар
ФИА- Комисар

Брой мнения : 315
Age : 36
Местожителство : Пловдив
Любим отбор : Scuderia Ferrari Marlboro
Registration date : 03.03.2008

http://www.lewstherin.my32.net

Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото


 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите