Малко обща информация
:: Mоторни Cпортове :: Формула1 :: Техника на болидите
Страница 1 от 1
Малко обща информация
Аеродинамика: Наука за движението на въздуха около повърхността на колата. Тази наука помага да се намери начин за увеличаване на прилепящата сила и намаляване на въздушното съпротивление.
Крило (Антикрило, спойлер): Елементи от предната и задната част на автомобила, които трябва да натискат колата към пистата и надолу в завои. Едни от най-важните компоненти на целия аеродинамичен пакет на автомобила.
Странични бордове (дефлектори): Елементи отстрани на автомобила между предното окачване и кокпита, които водят въздуха по-ефективно между, под и над повърхността на колата, подобрявайки аеродинамичните й качества
Веглеродна нишка: Материал използван за космическите програми на НАСА, направен от листове въглерод. Той е два пъти по-лек и два пъти по-здрав от алуминия.
Шаси: Това е основната структура на колата, която включва и кокпита за пилота.
Кокпит: Мястото в което седи пилота. То е изключително защитено и трябва да отговаря на множество изисквания за сигурност и краш-тестове.
Шикан: Тясна и къса последователност от завои, направена да забави колите. Шикани обикновено се поставят по средата на дълги прави и преди много бързи завои с намаляване на скоростта на автомобилите и повишаване на скоростта.
Телеметрия: Техника за пренасяне и съхраняване на данни от датчиците в автомобила за последващо проучване. Датчиците измерват различни показатели в колата и така подпомагат настройването й. Предупреждават за проблеми в дадени части и позволяват анализиране на нови настройки. Двупосочната телеметрия, която позволяваше информацията да се прехвърли от колата и да се изпрати обратно беше забранена през 2003 година. Така отборите вече не могат да променят някои от компонентите и параметрите на колата по електронен път от боска по време на състезания. В момента е разрешена само телеметрията от колата към бокса, но не и обратно. Телеметрията записва много важна информация за работата на двигателя, температурите, разхода на гориво, поведение в завоите, спиране, ускорение и др.
Дифузьор: Конструкция, насочена нагоре в долната задна част на колата, зад задния мост. Въздушния поток, който преминава през дифузьора създава ефект на всмукване, който дърпа колата към земята. До 60% от прилепящата сила на колата се създава, чрез това приспособление.
Прилепяща сила: Въздушно налягане, създадено от крилата и дифузьора, които притискат колата към асфалта на пистата при висока скорост. По-голяма прилепяща сила означава по-висока скорост в завоите и по-добро предаване на енергията върху пътя.
Съпротивление на болид: Това е съпротивление, което въздухът оказва на колата при движение. То се причинява от крилата, радиаторите, гумите, пилота и др. По-ниското съпротивление означава по-висока максимална скорост на правите участъци. Прилепящата сила държи колата на земята и в завои, но с цената на въздушното съпротивление.
Лолипоп: Това е механикът, който държи табелката със знака stop/1-ва предавка по време на пит-стоп. Той трябва да покаже на пилота, че всичко е готово и може да потегли. Лолипопа дава знак за тръгване на пилота, след като се е уверил, че всички гуми са сменени и зареждането на гориво е приключило.
Монокок: Технология за изграждане на цяло монолитно шаси, формиращо централната част на колата. Изобретено за първи път през 60-те години от основателя на тима на Лотус и пионера на множество технологични решения във Формула 1 Колин Чапман.
Номекс: Специален огнеупорен материал за комбинезоните на пилотите и техните маски, който гарантира защита за около 12 секунди в случай, че пилота се подпали. Според изчисленията, това време може да спаси пилота от много сериозни изгаряния преди да пристигне медицинският персонал.
Сликове: Гуми с напълно гладка повърхност, без канали, както е при обикновените серийни автомобили. Тези гуми бяха забранени във Формула 1. Те увеличават контактната площ с асфалта и създават максимално сцепление в завои и предават максимална енергия върху пистата.
Меки гуми: Гуми с мек материал, които дават по-голямо сцепление в сухо време, но имат по-къс живот от по-твърдите гуми и се износват по-бързо.
Твърди гуми: Гуми направени от по-твърда съставка. Те имат по-малко сцепление от меките гуми в една обиколка, но животът им е много по-дълъг и не се износват толкова бързо.
Интермедия: Гуми за полумокра писта с малки канали, които са подходящи, когато не вали. Пилотите ги използват при изсъхващо трасе и спецификацията им е между тази на сухите и мокрите гуми.
Мокри гуми: Гуми с канали за каране при дъжд. Те са проектирани да отвеждат водата през каналите си навън от долната част, да увеличат сцеплението и да намалят възможността за аквапланинг. Тези гуми нямат добро сцепление на суха писта и се правят от мека съставка, която се износва бързо, ако пистата започне да изсъхва.
Муле: Резервна или тренировъчна кола, която се използва, ако се появи проблем със състезателния автомобил. Всеки тим има по един такъв резервен болид.
Крило (Антикрило, спойлер): Елементи от предната и задната част на автомобила, които трябва да натискат колата към пистата и надолу в завои. Едни от най-важните компоненти на целия аеродинамичен пакет на автомобила.
Странични бордове (дефлектори): Елементи отстрани на автомобила между предното окачване и кокпита, които водят въздуха по-ефективно между, под и над повърхността на колата, подобрявайки аеродинамичните й качества
Веглеродна нишка: Материал използван за космическите програми на НАСА, направен от листове въглерод. Той е два пъти по-лек и два пъти по-здрав от алуминия.
Шаси: Това е основната структура на колата, която включва и кокпита за пилота.
Кокпит: Мястото в което седи пилота. То е изключително защитено и трябва да отговаря на множество изисквания за сигурност и краш-тестове.
Шикан: Тясна и къса последователност от завои, направена да забави колите. Шикани обикновено се поставят по средата на дълги прави и преди много бързи завои с намаляване на скоростта на автомобилите и повишаване на скоростта.
Телеметрия: Техника за пренасяне и съхраняване на данни от датчиците в автомобила за последващо проучване. Датчиците измерват различни показатели в колата и така подпомагат настройването й. Предупреждават за проблеми в дадени части и позволяват анализиране на нови настройки. Двупосочната телеметрия, която позволяваше информацията да се прехвърли от колата и да се изпрати обратно беше забранена през 2003 година. Така отборите вече не могат да променят някои от компонентите и параметрите на колата по електронен път от боска по време на състезания. В момента е разрешена само телеметрията от колата към бокса, но не и обратно. Телеметрията записва много важна информация за работата на двигателя, температурите, разхода на гориво, поведение в завоите, спиране, ускорение и др.
Дифузьор: Конструкция, насочена нагоре в долната задна част на колата, зад задния мост. Въздушния поток, който преминава през дифузьора създава ефект на всмукване, който дърпа колата към земята. До 60% от прилепящата сила на колата се създава, чрез това приспособление.
Прилепяща сила: Въздушно налягане, създадено от крилата и дифузьора, които притискат колата към асфалта на пистата при висока скорост. По-голяма прилепяща сила означава по-висока скорост в завоите и по-добро предаване на енергията върху пътя.
Съпротивление на болид: Това е съпротивление, което въздухът оказва на колата при движение. То се причинява от крилата, радиаторите, гумите, пилота и др. По-ниското съпротивление означава по-висока максимална скорост на правите участъци. Прилепящата сила държи колата на земята и в завои, но с цената на въздушното съпротивление.
Лолипоп: Това е механикът, който държи табелката със знака stop/1-ва предавка по време на пит-стоп. Той трябва да покаже на пилота, че всичко е готово и може да потегли. Лолипопа дава знак за тръгване на пилота, след като се е уверил, че всички гуми са сменени и зареждането на гориво е приключило.
Монокок: Технология за изграждане на цяло монолитно шаси, формиращо централната част на колата. Изобретено за първи път през 60-те години от основателя на тима на Лотус и пионера на множество технологични решения във Формула 1 Колин Чапман.
Номекс: Специален огнеупорен материал за комбинезоните на пилотите и техните маски, който гарантира защита за около 12 секунди в случай, че пилота се подпали. Според изчисленията, това време може да спаси пилота от много сериозни изгаряния преди да пристигне медицинският персонал.
Сликове: Гуми с напълно гладка повърхност, без канали, както е при обикновените серийни автомобили. Тези гуми бяха забранени във Формула 1. Те увеличават контактната площ с асфалта и създават максимално сцепление в завои и предават максимална енергия върху пистата.
Меки гуми: Гуми с мек материал, които дават по-голямо сцепление в сухо време, но имат по-къс живот от по-твърдите гуми и се износват по-бързо.
Твърди гуми: Гуми направени от по-твърда съставка. Те имат по-малко сцепление от меките гуми в една обиколка, но животът им е много по-дълъг и не се износват толкова бързо.
Интермедия: Гуми за полумокра писта с малки канали, които са подходящи, когато не вали. Пилотите ги използват при изсъхващо трасе и спецификацията им е между тази на сухите и мокрите гуми.
Мокри гуми: Гуми с канали за каране при дъжд. Те са проектирани да отвеждат водата през каналите си навън от долната част, да увеличат сцеплението и да намалят възможността за аквапланинг. Тези гуми нямат добро сцепление на суха писта и се правят от мека съставка, която се износва бързо, ако пистата започне да изсъхва.
Муле: Резервна или тренировъчна кола, която се използва, ако се появи проблем със състезателния автомобил. Всеки тим има по един такъв резервен болид.
Гост- Гост
:: Mоторни Cпортове :: Формула1 :: Техника на болидите
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите
|
|